10. KLASSI „SAKSLASED” PÄRNUS GIIDITUURIL

Avaldatud

Jõudes teemani „Kuurortlinn Pärnu” otsustasime muuta oma tunnid praktiliseks ja minna tutvuma kõigi suvepealinna oluliste vaatamisväärsustega.

30. mail üle kolme tunni väldanud ringkäigu jooksul jäid meie teele kontserdimaja, muuseum ja Faberge skulptuur. Teater ja keskraamatukogu on kõigile teada, aga saksa lugemissaali olemasolust seal ei pruugi mitte igaühel aimu olla. Ka vene õigeusu Katarina kirik jääb sealkandis liikujatele vaateulatusse, aga seal sees käivad tavaliselt vaid turistid, kuid vähe on neid eestlasi-pärnakaid, kes teavad, et seal on laulatatud president Konstantin Päts.

Ajalooline raekoda, papa Jannseni kuju ja kohtumaja jäid meie vaateulatusse. Teel rootsiaegse Tallinna värava suunas kõnetas meid „Vaeste patuste alevi” (Rääma) autor August Jakobson skulptor J.Soansi kauni kujundusega taieselt, kuid tema häbiväärset punaminevikku ei tee see kuidagi olematuks.

Vallikäärus istusid julgemad Pärnu endise kuulsa linnaarhitekti Olev Siinmaa kuju hõbedasele põlvele ja Tallinna väravale kinnitatud linna vapp pakkus meile võimaluse kuulda sellel kujutatud sümboolika tekke ajaloolist tausta.

Tartu Ülikooli kolledzhist möödudes jõudsime jahtklubi, Pärnu purjespordi südamesse, kus seisab legendaarse laevakapteni Kihnu Jõnni skulptuur, mis vallandas arutelu teemal „Professionaalne väljaõpe või lihtsalt üliandekus mingis valdkonnas”.

Rannapark, „Estonia” katastroofi mälestusmärk ja muuli algus üle vaadatud, seadsime sammud juugendstiilis Ammende villa poole. Seal tehtud ringkäik lõi põgusa ettekujutuse sellest kunstivoolust, mida Eestis esineb harva.

Kuursaal, kõlakoda ja Raimond Valgre mälestusmärk pakkusid põgusat vahepeatust enne omaaegse supelasutuse ehk hilisema mudaravila, tänapäevase spaahotell HEDON juurde jõudmist.

Kui omaaegne klassitsistlik mudaravila hoone on väljast pilkupüüdev, siis sama esinduslikult antiigihõnguline on ka fuajee ja tänapäevaste detailidega kujundatud siseruumid. Tõelist avastamisrõõmu pakkus aga selle hoone ajalugu kajastav näitus sõnas ja pildis.

Jätnud selja taha Rannahotelli ja Rannakohviku koos kuulsa vaateplatvormi seenega, seadsime väljateenitult sammud kehakinnituseks kunstnikeperekonna Huimerind poolt rajatud eklektilises stiilis kujundatud kohvikusse Supelsaksad. Istusime terrassil varjulise vana õunapuu all ja täitsime kõhtu nende köögi hõrgutisi nautides.

Ees ootasid veel Oskar Brackmann, üliandekas Pärnu esimene linnapea, Emajõe ööbik Koidula, Elisabeti kirik, omaaegsed kaks kõige kuulsamat koolihoonet – Pärnu poeglaste gümnaasium ja saksa tütarlastekool, mis meile tuntud kui Koidula gümnaasium.

Reipana ja rõõmsalt lõpetasime oma põhjaliku giidituuri kesklinnas.