Filosoofiapäev 2020

Avaldatud

19. novembril tähistati maailma filosoofiapäeva, mis on UNESCO poolt ellu kutsutud teemapäev, mida tähistatakse igal aastal novembri kolmandal neljapäeval. Eestis on tähistatud filosoofiapäeva Tartu Ülikooli Eetikakeskuse, UNESCO Eesti rahvusliku komisjoni ja aktiivsete filosoofiaõpetajate koostöös. Filosoofiapäeva eesmärk on väärtustada filosoofia pärandit, arendada ja ülal hoida kriitilise mõtlemise, analüüsi- ja argumenteerimisoskusi. Seda kõike said praktiseerida ka Sindi Gümnaasiumi 12. klassi õpilased Pillerin Pihelgas ja Laura Djomin.


Kui tavaliselt on kogunetud päeva tähistama Tartu Ülikooli hoonesse, siis sel aastal Covid-19 mõjutustest lahendati olukorda teisiti ning kogu tegevus toimus Zoomi keskkonna vahendusel. Inspireeritud meie tänasest situatsioonist, valiti sellel aastal osalejate kogunemisega ning tehnilise poole kontrolliga. Üritusel tegi sõnaosavalt filosoofiapäeva teemaks “Isikuvabadused piirangute ajastul”. Päev algas kell 11.30 otsad lahti kriitiline mõtleja Hanna-Liis Kaarlõp, millele järgnes poolteist tundi arutelu. Aruteludes analüüsiti valituks saanud teemat nii filosoofiliselt kui õigusteaduslikust vaatenurgast. Inspiratsiooni selleks saime Julia Laffranque’i, Kadri Simmi ja Mats Volbergi päeva sissejuhatavast diskussioonist.

“Filosoofiapäeval osalemine oli minu jaoks esimene kord, sest ka filosoofia ainet alustasin õppima alles sellel aastal. Sellest tingitult oli arutelude vedajate laused minu jaoks sõnastuselt parajalt pähklid, et neid mõista. Kuid meil oli võimalus iga hetk esitada küsimusi ja anda märku, kui soov sõna sekka öelda. See päev oli tõesti väga hariv, justkui oleks raamatu läbi lugenud. Iga välja toodud argument ja selle seletustel põhinev info oli väga informatiivne. Tõesti väga vahva oli!” – Pillerin Pihelgas.

Mõtisklusi jätkati päeva teises pooles töötubades. Õpilastele ja õpetajatele oli korraldatud eraldi töötoad, kus osalejad jagati meeskondadeks. Õpilastele oli ettevalmistatud väärtusmäng, mis seisnes väljatoodud erinevatest olukordades ja lahenduse variantidest. Grupi liikmetel oli ülesanne analüüsida olukorda ning lahendusi, seejärel leida ühine arvamus koos põhjendusega. Päevale pani punkti korraldatu analüüs ja tagasiside jagamine.

Muljeid jagasid ka Sindi Gümnaasiumist osalejad. “Jäin filosoofiapäeva väga rahule! Huvitav kogemus oli ekraani vahendusel sellest päevast osa saada ning kõige enam meeldis mulle võtta osa töötoast, kus jagati osalejad gruppideks ning saime jagada oma mõtteid” – Laura Djomin.

“Eriti nautisin päeva teist poolt, kus oli meil võimalus ise tiimikaaslastega arutleda erinevate olukordade üle. Nii tore oli suhelda läbi ekraani täiesti võõraste inimestega, kuulata nende mõtteid ning tuua välja oma argumente ja nende üle arutleda. Mulle meeldib, et osalejad olid kõik väga avameelsed ja julged. Kui norida, siis oleks oodanud rohkem töötube. Aga üleüldine mulje super, ja kindlasti tahan osaleda võimaluse korral ka järgmisel aastal!” – Pillerin Pihelgas.

“Mina ise olen nüüdseks kolm korda saanud üritusel osaleda, kuid iga kord erinevas rollis. Esimest korda võtsin ise samuti osa õpilasena, teine kord olin korraldustiimis ning nüüd sain esitleda ennast kui filosoofiaõpetajat. Mul on väga hea meel, et sain sellest osa võtta, kuna õpetajate töötuba oli mulle vägagi kasulik. Esiteks seetõttu, et õpetati, kuidas saaks filosoofiat ka distantsõppelt hästi läbi viia (sh tutvustati äppe ja raamatuid). Teiseks sain sealt tuge ka kogenud õpetajatelt – nad andsid mulle juhiseid, kuidas teha õppeaine paremaks ning jagasid materjale, mida läheb tundides tarvis. Mul on ka väga hea meel, et õpilased tahtsid osa võtta – filosoofia pole just aine, mis paljusid huvitaks. Seega tänan ja kiidan ka meie aktiivseid noori – Pillerini ja Laurat!“ – Filosoofiaõpetaja Kärt Kangur.

Pillerin Pihelgas, 12.a

Kategooriad: Uudised